onsdag 28 januari 2015

Muntliga redovisningar måndag 2 februari

Håll ett tal (informerande, argumenterande, högtidstal)
Tid: 4-10 min.
Hjälpmedel: manus/ bilder/powerpoint/tavlan

Glöm inte punkt 4 - memoria, d.v.s träna innan. Inte bara en gång utan flera!!!
Längst ner på sidan finns tips på inledning och avslutning.

Om du behöver hjälp/feedback så kan du mejla mig så ska jag försöka svara i mån av tid.
Under punkt 3 planerar du ju inledningen och avslutningen så att talet hänger ihop.

Arbetsgång          
1. Inventio              samla material
2. Dispositio          planera dispositionen av framträdandet
3. Elocutio              formulering, hur ska man säga det
4. Memoria             öva och lära sig framträdandet utantill
5. Actio                    själva framförandet 

---------------------------------------------------------------------------------------------

Exempel på inledning och avslutning:
Inleda
 ·            Börja med tankeväckande fråga(retorisk fråga) som ej kräver svar av publiken.
”Har du sömnapné? Känner du någon som lider av sömnapné? Vet du kanske inte riktigt vad det betyder?”
 Då ska du lyssna extra noga nu.
  •   Ett påstående som utmanar eller är lite udda.

” Hjärnan skrumpnar om man inte sover 8 timmar per dag”
Okej, det är kanske lite överdrivet men det ligger lite sanning i påståendet.
  •    Känt citat

”Äta bör man annars dör man”
Ett gammalt känt ordspråk som det ligger en hel del sanning i. Vi tänkte berätta lite mer ingående om vad maten faktiskt innehåller.

Avslut
Du kan t.ex
  • svara på frågan som du ställde inledningsvis.
  •  avsluta med en uppmaning: ”Tänk nu på det varje gång du tar trappan i stället för hissen.”
  • återknyta till det du sa inledningsvis

----------------------------------------------------------------------------------------------

Feedback
Du får feedback av mig efter talet. Jag tittar på:
  • inledning
  • manuset
  • om du kan ditt ämne (läst på)
  • publikkontakt
  • användning av bilder etc
  • avslutningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar